Kick the habit

Sockerberoende.. Jag lider av det.
Eller, jag är en beroendemänniska, ganska generellt och enkelt.
Jag tar inga droger, jag har slutat röka, dricker knappt alkohol.
Däremot så äter jag mycket sötsaker, dricker en del läsk,  osv.
Helst när ingen ser. Helst i hemlighet.. För jag skäms!
Men det är slut med missbruket nu.
Även vad gäller snusningen, där trappar jag ner.


Nu uppmärksammar jag något som är viktigt för mig!

Vissa har en biokemiskt känslighet i lustcentrum i hjärnan, som kan leda till en beroende sjukdom.
Utloppen kan vara olika, tex alkohol, nikotin, narkotika eller socker.
Att ha den känsligheten är ingen defekt, det kan vara en gåva.
Det innebär bara att din kropp reagerar annorlunda på vissa saker.

Dem vanligaste symptomen är:
Humörsvängningar (nedstämd eller irriterad), koncentrationsstörningar, sömnstörningar, fetma.
Men framförallt så ljuger, gömmer och smyger man med vad och hur mkt sötsaker man äter.
Och man förlorar kontrollen över godiset..

Till dig som känner igen dig i symptomen, inse att det inte handlar om dålig karaktär.
Du har en känslig biokemi, din kropp protesterar. Let's face it - nånting positivt händer i kroppen när
du äter en chokladkaka, chips, dricker coca-cola ! Men, det går över fort..och det är riktigt dåligt för kroppen!
Lyssna på din kropp, ta hjälp och gör något åt det.

För dig med sockerberoende är det viktigt att äta balanserat dvs regelbundet, utforska din egen perfekta
"bränsleblandning", frukost lunch och middag, kombinera långsamma kolhydrater, fett och protein.
På så sätt kan du minska sockersuget!
Fett är inte svårt att hitta, men nu handlar det inte om fett som i chips & andra onyttigheter, det är ju
det du ska sluta äta... - utan mer ost, grädde, fet fisk (då får du även omega-3).
Protein kan du få från ex ägg och baljväxter. Vad är baljväxter? Sockerärtor, ärtor, bönor, linser.
Om du blandar det med olika sädesslag så får du proteinbehovet tillgodosett.

Graden av sockersug avgörs av hur bra balanserade dina 3 måltider är.
Om du äter frukt mellan måltiderna ökar suget.
Ät max 2 frukter per dag, i samband lunch eller middag.
INTE mellan målen.
Om du absolut vill äta mellanmål ät tex hårdkokt ägg med en grönsak.

Kommentarer

Lämna svar här:

Namn:
Guldfisk?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din bloggadress:

Ditt svar:

Trackback
RSS 2.0