Barn ska vara barn!

Igår kväll hade jag ett kort besök av min klasskamrat A..
Vi satt och pratade, lite om hur hans liv i Somalia varit o så.
Han frågar lite om hur det funkar i Sverige, med lagar om sex, preventivmedel,
giftermål osv.

I Somalia är givet att man inte rör en kvinna som inte är ens mor, syster eller fru..
I Sverige kramar man sina vänner när man möter dem, tar nya bekanta och kollegor i hand.
Det gör man inte i Somalia, om det inte är en av samma kön.
Sex är ju absolut inte att tala om för dem, om det inte är med din äkta hälft..
I Sverige har man sex när man vill, med vem man vill, hur man vill.
Det är inte tabu på samma  sätt längre, även att Svenskar föds som kristna och det står i bibelfan att man ska vara oskuld tills man gifter sig.
Och gifta sig får man göra när man är 18 år. Kärlek i många delar av världen är inte längre "
heligt" eller något
man kämpar för, utan snarare ser man på det som att den man möter är "
den rätta" - då. För stunden.
Gift dig, skilj dig - whatever..

I Somalia får man gifta sig när man är 9 år gammal..
NIO FUCKING ÅR GAMMAL !?!?!?!?!??!?!?!?!?!!?!!!!!!
Nä, ser ni - när man är nio år gammal håller man fortfarande på att lära sig att prata rent,
man leker och går i skolan. Man är barn. Man ska vara barn. Man ska väl för fan inte gifta sig,
ha sex och sedan skaffa barn så fort som man råkar få sin mens eller fruktbar sperma.
PÅ RIKTIGT !? VAD TÄNKER MAN MED I DEM LÄNDERNA??

Det är ingen idé att diskutera med en iman heller, så jag lät bli. Det går inte.
Dem är så "
övertygade", trångsynta och inskränkta i sin kultur att dem absolut inte kan lyssna till exempelvis
kristna värderingar eller Svenska eller Amerikanska "
levnadssätt".
I våra ögon är och gör dem fel.
I deras ögon är och gör vi fel.
I deras länder sker ingen utveckling alls..
Dem står stilla och trampar på samma ställe som för flera tusen år sedan.
I Sverige har vi gått för långt.. Barn är inte barn här heller längre, men på helt andra sätt.
Det är tv-spel, dator och tuffhet som gäller här.
Kan då fan inte säga att det är bättre. Annorlunda, men lika fel.

Kommer man någonsin kunna mötas i ett intelligent och vuxet samtal?
Eller är kulturkrock för evigt något man måste ta för vana?

Åh, seriöst jag blir så jäkla ledsen när jag får höra saker som att man får gifta sig som 9 åring..
Jag kan inte förstå det. Hade någon satt sig och verkligen förklarat för mig varför dem har det på det sättet,
hade jag givetvis lyssnat och tagit till mig.
Men jag skulle aldrig kunna acceptera något som gör att barn inte får vara barn, utan göra barn..

Är det bara jag som tycker att våran värld är lite skev !?

Kommentarer

Lämna svar här:

Namn:
Guldfisk?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din bloggadress:

Ditt svar:

Trackback
RSS 2.0