"Jag bor bra här"

Så sa jag till min vän igår. 
Och visst stämmer det, jag har gjort lägenheten jättefin, jag har nära till naturen & här är lugnt. 
Djuren trivs bra här också, Zeke är i skogen & jagar mest jämt :)

Det enda problemet är att det inte finns en mataffär här.
Det finns en Ica i Hindås & dit går bussarna två gånger i timmen.
- Men dit kommer inte Rävlandabornas paket.. 
De kommer till Bollebygd, som är nästa ort åt andra hållet. Men tillhör inte samma kommun. Och dit går det en buss varannan timma på vardagarna. Den väntar där i fem minuter innan den åker tillbaka till Rävlanda.
Ska man då bara handla mjölk & hämta ett paket, så tar det kanske tio minuter & då får man sitta i två timmar & vänta på en buss som tar en hemåt igen.

Har man lite flyt så har man tid att åka när man kan matcha in bussen med ett tåg, men tåg går bara fyra gånger om dagen här, så då får man planera. Och ofta stressa.

Idag tog jag tåget kl 11:13 från Rävlanda, framme 11:17. 
Gick upp till Ica & hämtade paketet, 11:25 var jag tillbaka nere vid busstorget. 
Kl. 12:15 går en buss hem.
Så det var vare sig stressigt eller jättelång väntan.. 

Dessutom kostar det 65kr att buss till Bollebygd. 
Jag undrar hur de har tänkt när de gjorde busschemat?
Vem de har tänkt på?

Inte är det pensionärerna som fortfarande klarar av att handla för sig själva, men beställer kläder på postorder för att de inte vill sitta en timma enkel väg på buss med ev. rullator för att kunna köpa underkläder. 

Det är ett rent skämt från Västtrafiks sida, alltihop. 
I andra änden av kommunen, Mölnlycke, går det en buss i kvarten till nästa kommun, det är en längre väg men kostar inte mer. 
Där har de dessutom flertalet affärer & närbutiker.

All energi & alla pengar går till att göra Landvetter & Mölnlycke större & mer attraktivt.

Men förutom detta faktum, så tycker jag nog ändå att jag bor rätt bra där jag bor.
Synd bara att jag inte har råd med bil & alla kostnader det innebär. ;) 




Kommentarer

Lämna svar här:

Namn:
Guldfisk?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din bloggadress:

Ditt svar:

Trackback
RSS 2.0